Gepromoveerd tot fruitpicker - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Jacob Rijsbergen - WaarBenJij.nu Gepromoveerd tot fruitpicker - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Jacob Rijsbergen - WaarBenJij.nu

Gepromoveerd tot fruitpicker

Door: stoeresjakie

Blijf op de hoogte en volg Jacob

12 December 2011 | Australië, Shepparton

Grootste nieuws: ik begin morgenochtend 7uur met het plukken van abrikozen voor 7 dagen per week! Dus dan gaan we even flink geld verdienen!

Wat is er gebeurd? We hebben Melbourne nooit gehaald. Na een tussenstop op Canberra (de hoofdstad van Australia) waren we opweg naar Melbourne. Op de snelweg werden we aangehouden door de politie met zwaailichten, sirenes, alles erop en eraan, omdat we iets te snel gingen: 128 waar je 110 mocht. Boete: 216 dollar!
Alleen toen we op de vluchtstrook moesten stoppen knalde er iets onder de motorkap, het water was vrijwel op en was hard aan het koken. Ook lag er wat koelvloeistof op de weg, not so good! Als we niet waren aangehouden, hadden we waarschijnlijk de motor kapotgereden (geluk bij een ongeluk!?). Advies van de agent: even langs de snelweg 1 kilometer lopen, onder een viaduct onder een hek door in de modder duiken en daar uit een plasje wat water halen. Moesten wel oppassen voor de slangen.

Eenmaal het vieze water in de radiator gegooid en weer de motor gestart, reden we nog geen 500 meter of de temperatuurmeter stond alweer ver in het rood. Diezelfde agent reed weer langs en nam Dennis (de chauffeur) mee naar een of ander cowboy-plaatsje waar serieus iedereen met geruiten blousen weggestopt in hun broeken en cowboyhoeden -en laarzen rondliep, om daar een takelwagen te regelen. Mathijs en ik mochten mee in de takelwagen waar keihard de countrymuziek aanstond en in de garage kregen we Frankfurter worstjes en een biertje, prima!
Ze gooiden slechts wat water in de radiator en we konden door! Bij gebrek een slaapplek hebben we maar in de auto geslapen.

Volgende dag: aangekomen in Shepparton, erg mooi plaatstje met 2 McDonald's, 3 KFC's, 1 Hungry Jack (in Europa: Burger King), een Pizzahut en 6 grote supermarkten. En dat voor maar een paar duizend inwoners! :)
's Avonds zijn we in een club goede vrienden geworden met een arabier uit Koeweit genaamd Khalaf (hij had goede dancemoves!). We namen hem mee naar een Ierse pub recht onder onze kamer in het hotel waar we verblijven (minder dan $15 per nacht!) waar ze goede live rockmuziek hadden. Alleen de lokale bevolking had het niet zo op mijn moderne geshuffle in de club en gespring als Nirvana werd gespeeld (trokken alle aandacht, konden de mannen niet zo waarderen). Het feit dat ze in een kringetje om ons heen gingen staan maakte dat we overgingen op een gedurfde polonaise, die wel aan bleek te slaan!
Het resultaat, we versloegen de lokale bevolking hard met DE kroegsport van Australia, poolen. Mathijs en ik wilden ook even tegen elkaar poolen, maar dat mocht niet. We moesten van een stel aboriginals eerst tegen hen spelen en winnen om de tafel te verdienen (lees: onmogelijke strijd tegen mensen die elke dag, jaren lang aan die pooltafel staan). Resultaat: we wonnen! :D Dus, eerste contact met aboriginals, we versloegen ze met hun eigen spelletje.
Resultaat van de avond: we staan in het dorp inmiddels bekend als de 3 Nederlanders en de Arabier en hebben zelfs een werkadresje voor na de kerst geregeld.
Like the aussies say: Fair dinkum! Maar vooral CHEERS!!

Morgen lekker geld verdienen!

Over and out,
Jacob

• 12 December 2011 - 06:56

Marc:

haha, prachtig verhaal. Alleen duur geld die bekeuring. Ik moet zometeen ook weer de centen gaan verdienen.
    Dus plukse,

groet, Marc

• 12 December 2011 - 16:11

Karlijn:

Hee broertje!

Klinkt goed, fijn dat je aan de slag kan!
    Ben wel benieuwd hoe het harde werken je zal bevallen!
    Enne, niet teveel boetes meer he? Anders ben je in januari alweer terug!
    Liefs!

• 12 December 2011 - 19:30

Judith En Onno:

Hallo Sjakie
    Spannend hoe je werk je gaat bevallen. Dat zal wel heel hard werken zijn! en gaat het werk volgende week door of ligt alles rond de kerst stil ?
    Naar amerika hoef je zo te lezen ook niet meer, want dat maak je nu al mee!

• 15 December 2011 - 15:21

Mirjam:

Ha die Jacob,

Wat een verhaal van die autopech etc. maar je ziet dat er gelukkig weer goeie hulp was.
    En werk, dus je hebt vandaag al een paar duizend abrikozen door je handen laten gaan???
    Heel erg veel plezier en veel groeten uit regenachtig Rotterdam.

Mirjam