Een korte samenvatting van best veel - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jacob Rijsbergen - WaarBenJij.nu Een korte samenvatting van best veel - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jacob Rijsbergen - WaarBenJij.nu

Een korte samenvatting van best veel

Door: stoeresjakie

Blijf op de hoogte en volg Jacob

12 Februari 2012 | Australië, Melbourne

Allright, allereerst mijn excuses dat ik een tijdje niets heb laten horen. Had het redelijk druk...

Ik wil ook graag mij verontschuldigen voor mijn Nederlands. Het gaat hard achteruit hier in Oz.

Na het 'lift-avontuur' met Mathijs ontmoetten we nog 2 andere Nederlanders in Melbourne waarvan een studeerde in Sydney en de ander op vakantie was en hem opzocht. Zij hebben me heel wat geleerd. Met deze heren heb ik ge-'urban survivalled'. Oftewel in de stad leven voor zo'n 5 dollar per dag. Dat houdt in: slapen in steegjes en hostels zonder ook maar iets te betalen, uit prullenbakken eten en vooral doen met wat je vindt en je aangeboden wordt. Ondanks dat het wel goed voor mijn portemonnee was, is het toch vrij vermoeiend.

Na een week op straat geleefd te hebben, besloot ik de 'rust' op te zoeken en voor het weekend een trein te pakken zonder te kijken waar die heen ging en uiteindelijk bij een groot natuurgebied uit te stappen.
Onderweg van het station tot het Lederberg National Park had ik maar m'n tent opgezet omdat het wel heel donker werd. De volgende ochtend bleek dat ik in iemands tuin stond en vervolgens heeft de eigenaar van het huis (fanatiek mountainbiker in het national park) mij een lift naar het park gegeven. O ja, dat ik wel moest oppassen voor slangen daar en dat ik eigenlijk beenkappen moet dragen aangezien vrijwel elke slang daar dodelijk is. En niet vergeten de spinnen, want de helft van alle spinnen daar is een Tunnelweb-spin, wat betekent dat ik ongeveer 4 tot 6 uur heb om tegengif te vinden voordat mijn hart en hersenen verlammen als ik gebeten wordt. En niet op een desert- of bull-mierenhoop gaan zitten, want de beten van honderden mieren zijn zo pijnlijk dat je je niet kan bewegen en wordt opgegeten.
En blijf bij de rivier anders droog je uit (35-40 graden Celsius) of raak je verdwaald. Jaarlijks overlijden zo'n 5-6 mensen in het park als gevolg van de fauna of uitdroging.
Vol vertrouwen liep ik dus het park in...
Resultaat: ik heb bovenop de top van een berg geslapen met tientallen kilometers uitzicht over het park en de rivier, ik ben een keer gebeten door een desert-ant (hebben giftanden) en de afdruk staat na 3 weken nog steeds in m'n hand. Ik ben gebeten door een spin (en toen ik achteraf een local vroeg of hij dodelijk zou kunnen zijn en hij antwoordde met: 'haha nee joh, dan was je allang dood') en was verdwaald bovenop een berg zonder beschutting toen ik zonder water kwam te zitten (rende met ruim 26kg aan tas naar beneden en dook met kleren en schoenen en al de rivier in).
Geslaagd weekend dus.

Na dit weekend ging ik terug naar Melbourne op zoek naar werk.
En na 3 dagen: werk gevonden!
Had een topbaan bij Australian Sales and Promotions als marketing contractor and energy consultant. Kort gezegd, ik adviseerde mensen over hun elektriciteit en gas en als het bedrijf dat ik promote een goedkoper aanbod had (wat bijna altijd het geval was), dat weer verkopen. Er zat in ieder geval goed geld in.
Na een week training en daarna een week aan de slag, werd ik op roadtrip gestuurd. Dat hield in dat ik met de beste salespeople van het bedrijf ergens ver weg een week ga zitten en daar ga communiceren met de lokale bevolking en de retailers in dat gebied. De reden dat ik na mijn eerste week in het veld meeging, was dat ik wat kan zeggen in meerdere talen en dat hoogopgeleiden australiers en mensen met een achtergrond uit europa dat fantastisch vinden en dat ik ze dus makkelijk kon inschrijven.
Aan het eind van deze week had ik een van de hoogste scores van het hele team, ondanks dat ik alles in mijn 2e taal moest doen. Het team was heel tof en heel professioneel, alleen is het wereldje eromheen wat minder. Het was wel vrij heftig en heel anders dan het verkoopwerk wat ik in Nederland heb gedaan. Als je je targets niet haalde werd je op de trein naar huis gezet en vrijwel het hele team zat aan de cocaine om het elke dag langer vol te houden en om minder tijd kwijt te zijn aan eten. Heb cocaine, heroine, speed, xtc, wiet en weet ik allemaal wat op de tafel in de hotelkamer zien liggen en uiteindelijk zei de teammanager dat ik ook maar beter wat kan gaan snuiven zodat ik niet voel dat ik moe word en nog hogere cijfers ga halen. Nee dank je wel, maar bedankt voor het aanbod...
Nogmaals, de mensen zijn heel tof, het werk is heel tof, maar het wereldje is keihard. Je werkt ook 6 dagen per week van 8 tot half 7 's avonds zonder pauzes. Het heeft me dan ook een aardig zakcentje opgeleverd!
Nu is het zondag, gisteravond teruggekomen van de 'roadtrip'. Ik werk niet meer en pak de aankomende nacht van dinsdag op woensdag m'n vlucht naar Auckland, Nieuw-Zeeland.

Nu genieten van mijn 3 vrije dagen en wat mooie foto's schieten van Melbourne en me voorbereiden op NZ!

Hopelijk zijn jullie nu weer een beetje up to date!

Liefs,
Jacob


  • 12 Februari 2012 - 11:51

    Anouk Vorrink:

    Wauw Jacob, ik ben onder de indruk! Ik hoorde inderdaad van Bing het hele verhaal van je reis en wil je onwijs veel plezier en succes wensen. Dit is iets wat je nooit meer vergeet, ik ben jaloers ;D. Maak er wat van! En ik hou me aanbevolen voor de foto's als je terug bent ;). Liefs Anouk

  • 12 Februari 2012 - 12:15

    Patricks Tante Joke:

    Hoi Jacob, heb net je verslag gelezen, wat een avontuur.
    Ik kreeg het hoe jou te volgen adres natuurlijk van vriend Patrick
    En nu ga je naar nieuw Zeeland?
    Fietsen? O wat heerlijk, wij zouden wel een dag mee willen fietsen, maar het is
    een beetje ver weg.

    Hoe dan ook heel veel plezier en niet te veel geld opmaken in een paar dagen!

  • 12 Februari 2012 - 16:13

    Bing:

    Jacob! Wat ontzettend leuk allemaal; Bear Grylls kan nog heel wat van je leren. Hoe voelt het om exotisch gevonden te worden door de aussies? Het heeft Jou in ieder geval een zakelijk voordeeltje opgeleverd! Heel verstandig van je trouwens om geen verkeerde dingen te doen, want volgens mij is het daar hartstikke strafbaar. Veel succes met je reis naar NZ! En waag het niet om terug te komen zonder een foto van een Lord of the Rings locatie of gesproken te hebben met een nieuw-zeelander die een orc gespeeld heeft! Je bent een kanjer, doe voorzichtig en hopelijk horen we snel weer van je! We missen je, namens de jammers.

  • 13 Februari 2012 - 18:36

    Mama Judith:

    Hé Jacob, wel een echte samenvatting van de extreemste omstandigheden. Fijn dat we je via skype ook nog allerlei andere verhalen en nuanceringen konden ontfutselen. Hoewel veel moeite hoefde we voor het ontfutselen niet te doen, want je Nederlands is ook nog prima hoor en je rebbelt nog even graag !!!! En we hebben je 'levend'gezien. lWe zien elkaar gauw ! Goeie reis naar auckland !
    Knuf !

  • 14 Februari 2012 - 20:34

    Els Van Beers:

    He die Jacob,

    Het is inderdaad een verhaal in vogelvlucht. Wat een avontuur en wat een wereld, toch wel weer anders dan het gesettelde leven hier in Den Bosch.

    Mooi omschreven hoor, mijn complimenten.

    good luck and have fun.

    Els

  • 27 Februari 2012 - 17:05

    Mirjam:

    Tja, ik loop wel wat achter de feiten aan. Inmiddels zit je al een poosje op je fiets, genietend in Nieuw Zeeland en je ziet al zeer binnenkort je ouders. Ik ben erg benieuwd hoe het fietsen bevalt maar dat ga ik in je volgende brief wel weer lezen.
    het avontuur houdt niet op......veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Australië - Nieuw-Zeeland - Indonesië

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2012

Slechts het eind van het begin

02 Mei 2012

Laatste week gaat in...

23 April 2012

Welkom in Indonesie

18 April 2012

De tijd tikt

11 April 2012

Ho-ly shit
Jacob

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 18487

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 20 Juli 2015

Marokko

22 November 2011 - 30 November -0001

Australië - Nieuw-Zeeland - Indonesië

Landen bezocht: